بیماری لثه یا پریودنتیت

بیماری لثه یا پریودنتیت یک عفونت جدی در ناحیه لثه می باشد که به بافت نرم اطراف دندان آسیب می رساند و اگر درمان نشود می تواند استخوان اطراف دندان را دچار تحلیل کند و به مرور زمان پیشرفت کند و موجب لق شدن یا از دست رفتن دندان ها شود.

بیماری لثه یا پریودنتیت تاحد زیادی قابل پیشگیری است. معمولا بیماری لثه در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ظاهر می شود. مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه و نیز انجام معاینات منظم دندانپزشکی می تواند شانس درمان بیماری لثه را تا حد زیادی افزایش و همچنین احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد.

علائم

لثه ها سالم ، سفت و به رنگ صورتی کمرنگ هستند و به خوبی در اطراف دندان ها قرار گرفتند.

علائم و نشانه های بیماری لثه (پریودنتیت)

• لثه های متورم
  • لثه هایی به رنگ قرمز تیزه یا ارغوانی
  • لثه هایی که هنگام لمس حساس می شوند
  • لثه هایی که با کوچکترین تحریک خونریزی می کنند
  • خونریزی لثه بعد از هربار مسواک زدن
  • وجود چرک بین دندان ها و لثه
  • لق شدن دندان ها
  • درد هنگام جویدن
  • تحلیل لثه و نمایان شدن ریشه دندان ها

چه زمانی به متخصص لثه (پریودنتیست) مراجعه کنیم؟

چکاپ های دوره ای دندانپزشکی خود را فراموش نکنید (حداقل دوبار در سال). اگر متوجه هر یک از علائم بیماری لثه (نشانه ها در پاراگراف بالا ذکر شده است) شدید، در اسرع وقت به متخصص بیماری های لثه مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام علائم و بیماری لثه ، شانس شما را در درمان بیشتر می کند.

علت

در بیشتر موارد علائم و بیماری های لثه با تجمع پلاک ظاهر می شود. پلاک (بیوفیلم) یک لایه شیری رنگ چسبنده ای است که از باکتری و مواد معدنی تشکیل شده و  روی سطح دندان ها ایجاد می شود . مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه پلاک را از بین می برند اما پلاک به سرعت دوباره تشکیل می شود . پلاک می تواند موجب التهاب لثه ( خفیف ترین شکل بیماری لثه ) شود، حال آنکه این پلاک ها روزانه به صورت کامل حذف نشوند به مرور زمان روی هم انباشته و سخت می شوند و تشکیل جرم دندانی را می دهند .

جرم دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حذف نمی شود و برای حذف آن نیازمند مداخله کلینیسین ( دندانپزشک ، متخصص لثه) می باشد.

هرچه پلاک و جرم مدت طولانی تری روی دندان های شما باقی بمانند، آسیب بیشتری وارد می کنند.

التهاب لثه درمان نشده با گذشت زمان باعث می شود قسمتی از  لثه که به دندان چسبیده است از آن جدا شده و دچار التهاب می شود و نبز کیسه های عمیق ( پاکت) حاوی پلاک و میکروارگانیسم در اطراف دندان ایجاد کند . در صورت عدم درمان این التهاب و عفونت موجب از بین رفتن بافت استخوان اطراف دندان و در نهایت از دست رفتن یک یا چند دندان شود.

عواملی که میتواند خطر پریودنتیت( بیماری لثه ) افزایش دهد:

• عدم رعایت بهداشت صحیح دهان ودندان ( استفاده نکردن روزانه از مسواک و نخ دندان )
  • تغیرات هورمونی (بارداری، یائسگی )
  • استفاده از مواد مخدر ( حتی به دفعات کم)
  • چاقی و اضافه وزن
  • تغذیه ناکافی ( کمبود ویتامین c)
  • ژنتیک
  • مصرف داروهایی که موجب خشکی دهان می شود
  • شرایطی که موجب کاهش ایمنی بدن می شود ( سرطان،HIV، دیابت و…)

عوارض

بیماری لثه یا پریودنتیت می تواند موجود از دست رفتن دندان ها شود، همچنین باکتری های ایجاد کننده بیماری لثه از طریق بافت لثه وارد جریان خون شده و ممکن است بر روی بدن تاثیر بگذارند.

پریودنتیت با بیماری های تنفسی، آرتریت روماتوئید، بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است.

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری های لثه ، دنبال کردن یک برنامه بهداشت دهان ودندان است ، به این معنا که دندان های خود را حداقل دو بار روز ( صبح ها و شب ها قبل از خواب ) هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و همچنین یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. چکاب دوره ای دندانپزشکی خود را  نیز فراموش نکنید .

به یاد داشته باشید که اگر دارای مشکلاتی نظیر خشکی دهان به دنبال مصرف برخی دارو ها هستید و یا از سیگار و قلیان استفاده می کنید باید نسبت به سایرین  بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته باشید.

درمان غیر جراحی بیماری لثه

اگر پریودنتیت ( بیماری لثه ) پیشرفته نباشد، درمان کم تهاجمی از جمله جرمگیری بالا و زیر لثه ای  توسط دستگاه التراسونیک انجام می گیرد.

آنتی بیوتیک های خوراکی ودهان شویه های آنتی باکتریال باتوجه به تشخیص و تجویز متخصص لثه می توانند در درمان غیر جراحی بیماری لثه  موثر باشد.

درمان جراحی بیماری لثه

اگر پریودنتیت ( بیماری لثه ) پیشرفته باشد ممکن است برای درمان به جراحی نیاز داشته باشد.

بیماری لثه یا پریودنتیت

جراحی فلپ ( جراحی کاهش پاکت)  : در این جراحی برش کوچکی در لثه ایجاد کرده و بافت لثه  را کمی عقب می زنند تا ریشه جهت جرم گیری و صیقل دادن نمایان شود . از  آنجایی که پریودنتیت پیشرفته اغلب با تحلیل استخوان نیز همراه است قبل از اینکه بافت لثه در جای خود بخیه شود تصیح استخوان صورت می گیرد و در صورت نیاز  توسط پودر استخوان بازسازی  و اصلاح می شود.

جراحی پیوند لثه : زمانی که بافت لثه دچار تحلیل شود طوری که ریشه های دندان نمایان شوند جراحی پیوند لثه انجام می گیرد . در این جراحی قسمت مشخصی بافت از سقف دهان ( کام ) برداشته می شود و در ناحیه تحلیل رفته توسط تکنیک های جراحی قرار داده می شود. پس ازترمیم نهایی بافت لثه تحلیل رفته جبران خواهد شد .