انواع ایمپلنت های دندانی


انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی
انواع ایمپلنت های دندانی

آیا شما یک یا چند دندان خود را از دست داده اید؟
آیا می خواهید یک راه حل دائمی برای جایگزینی دندان خود پیدا کنید؟ برای بدست آوردن پاسخ تا پایان مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله دکتر آناهیتا عاشوری مقدم ، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت ، ۳ نوع مختلف از ایمپلنت های دندانی که میتوانید برای بازگردان لبخندتان انتخاب کنید را معرفی می کنند.
ابتدا با یک پیشینه مختصر شروع می کنیم….

 

انواع ایمپلنت های دندانی : ایمپلنت دندان های سوئیسی، ایمپلنت دندان کره ای، ایمپلنت دندان آلمانی، ایمپلنت دندان آمریکایی و ایمپلنت دندان های فرانسوی جزو بهترین ایمپلنت دندان های موجود هستند که همگی با بهترین مارک های ایمپلنت دندان در دندانپزشکی آیریک مورد استفاده قرار میگیرند.

ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندانی یک پیچ از جنس تتانیوم است که از طریق جراحی در استخوان فک شما زیر حد لثه (مارجین لثه ) قرار می گیرد. با گذشت زمان استخوان با پیچ ایمپلنت آمیخته ( فک جوش ) می شود و پایه ای مستحکم جهت قرار گیری روکش پروتزی ایجاد می کند.
این پیچ ایمپلنت نه تنها جایگزینی مناسب برای ریشه دندان از دست رفته تان می باشد بلکه با تحریک ساختار استخوانی فک از تحلیل رفتن آن نیز جلوگیری می کند.
با رعایت بهداشت مناسب و انجام چکاپ های سالانه ، ایمپلنت ها می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. بر اساس تحقیقات انجام شده ایمپلنت ها دارای نرخ موفقیت ۹۸ درصدی می باشند ، به همین دلیل ایمپلنت ها به طور گسترده به عنوان اولین راه حل درمانی جهت جایگزینی دائمی دندان های از دست رفته توصیه می شوند.

 

مزایا و معایب ۳ نوع مختلف کاشت ایمپلنت را در این مقاله بررسی می کنیم:

 

 

  • کاشت ایمپلنت تک واحدی

اگر شما جز افرادی هستید که تنها یک و یا چند دندان که در مجاور هم نیستند را از دست داده اید می توانیم در قبال هر دندان از دست رفته ،یک واحد ایمپلنت جایگزین کنیم.

 

 

پروسه کاشت ایمپلنت به چه صورتی است؟

  • شما بعد از ملاقات با متخصص جراحی لثه و ایمپلنت و انجام معاینات اولیه و نیز بررسی رادیوگرافی و سی تی اسکن (CBCT ) مشخص خواهد شد که آیا شما کاندیدای مناسبی برای جراحی ایمپلنت هستید یا خیر .سپس طرح درمان نهایی شما توسط متخصص ایمپلنت داده خواهد شد.
  • پیچ ایمپلنت از طریق جراحی در استخوان فک کاشته می شود و شما در طول جراحی به دلیل استفاده از بی حسی موضعی دردی احساس نخواهید کرد. بعد از فرآیند جراحی یک بازه زمانی ۳-۴ ماه به استخوان فک فرصت داده می شود تا با پیچ تیتانیومی آمیخته شود.
  • در نهایت روکش پروتزی همراه با اباتمنت به پیچ ایمپلنت متصل می شود و دندان جدید شما دقیقا شبیه سایر دندان هایتان خواهد بود.

بنابراین اگر یک یا چند دندان خارج شده دارید که کنار هم قرار نگرفته اند کاشت ایمپلنت های تک واحدی بهترین گزینه برای شما می باشد.

 

  • کاشت پل های پروتزی (بریج) متکی بر ایمپلنت

اگر شما چندین دندان از دسته در مجاورت یکدیگر دارید بنابر تشخیص متخصص و بررسی شرایط موجود بریج ( پل) متکی بر ایمپلنت از جمله بهترین گزینه های درمان در این افراد می باشد.

 

بریج (پل) متکی بر ایمپلنت چیست؟

در این نوع درمان ۲ واحد ایمپلنت در دو سمت ناحیه بی دندانی کاشته می شود و روکش پروتزی ۳ واحدی ( پل ) روی ۲ پایه ایمپلنت قرار داده می شود. در واقع دندان وسط(پونتیک) فقط شامل روکش پروتزی است و پایه ایمپلنت ندارد.

از جمله مزایای بریج متکی بر ایمپلنت این است که می توان برای چند دندان خارج شده مجاور هم جایگزین مناسبی قرار داد و هم چنین تا حدودی در کاهش هزینه نهایی درمان تاثیر می گذارد.

نکته منفی درمورد این درمان این است که همه دندان ها پایه ایمپلنت ندارند و ممکن است تا حدودی آن ناحیه دچار تحلیل استخوان شود.

لازم به ذکر است که تشخیص نهایی اینکه برای  چه تعداد و نیز کدام یک از دندان ها می توان درمان بریج متکی بر ایمپلنت انجام داد بر عهده متخصص لثه و ایمپلنت و نیز متخصص پروتز های دندانی می باشد.

 

اگر همه دندان ها از دست رفته باشند چه باید کرد؟

 

  • پروتز کامل متکی بر ایمپلنت ( اوردنچر)

افرادی که تمام دندان های قوس فک بالا و پایین خود را از دست داده اند جهت جایگزینی دندان هایشان  می توانند به جای دندان مصنوعی های سنتی از پروتز کامل متکی بر ایمپلنت بهره ببرند.

 

مشکل دندان مصنوعی های سنتی این است که حرکت می کنند، می لغزند و انجام کار های روزانه مثل غذا خوردن ، صحبت کردن را برای فرد سخت می کنند و همچنین به دلیل عدم حمایت ریشه ، استخوان فک با گذشت زمان دچار تحلیل میشود.

اوردنچر یک نوع پروتز کامل است که از یک مجموعه کامل از دندان ها ساخته شده و توسط پایه های ایمپلنتی به استخوان فک محکم قرار داده می شوند.

بنابراین اگر یک یا چند دندان خود را خارج کرده اید ، ایمپلنت های دندانی یک گزینه عالی برای بازگرداندن لبخند و اعتماد به نفس شما هستند.

 

اما نکته کلیدی اینجاست که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی ایمپلنت هستید یا خیر؟چگونه آن را مشخص کنیم؟

 

آیا من می توانم جراحی ایمپلنت انجام دهم؟

جهت انجام جراحی ایمپلنت باید به چند نکته توجه داشته باشید؟

 

 استخوان

وقتی یک دندان کشیده و خارج می شود، استخوان فک در آن ناحیه شروع به تحلیل می کند. شما جهت انجام جراحی ایمپلنت به مقدار مشخصی استخوان نیاز دارید تا پیچ ایمپلنت در استخوان فک قرار گیردو اگر مدت طولانی دندان خود را خارج کرده اید ممکن است استخوان کافی برای جراحی ایمپلنت وجود نداشته باشد. برای تعیین این موضوع متخصص درخواست سی تی اسکن از دهان شما می کندو این فناوری مدرن یک نمای سه بعدی از دهان و استخوان فک شما تهیه می کند و متخصص با کمک آن مقدار استخوان موجود را ارزیابی می کند .

اگر استخوان کافی برای جراحی نداشته باشید همزمان با جراحی ایمپلنت یک جراحی جانبی جهت پیوند استخوان انجام می شود.

 

سن

ایمپلنت دندانی در بزرگسالانی که رشد آن ها تکمیل شده بسیار موفقیت آمیز هستند. اگر شما یا فرزندتان خیلی جوان هستید (سنین زیر ۱۸ سال ) ممکن است لازم باشد تا تکمیل رشد و ساختار صورت منتظر بمانیم.

 

سلامتی

مانند سایر جراحی ها ، برای جراحی ایمپلنت نیز اطمینان از  سلامت عمومی و دهان و دندان لازم است.

اگر شرایط خاصی مانند دیابت کنترل نشده، مصرف سیگار و بیماری لثه و … دارید درمان ایمپلنت شما ممکن است دچار مشکل شود.

بنابراین متخصص بیماری های لثه و ایمپلنت حتما قبل از شروع درمان جراحی تمامی موارد فوق را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *