راهکار های جایگزینی دندان از دست رفته

راهکار های جایگزینی دندان از دست رفته


 

راهکار های جایگزینی دندان از دست رفته

جایگزینی دندان از دست رفته بسیار مهم است، اما گزینه های برتر کدامند؟

این مقاله راه‌های اصلی جایگزینی دندان از دست رفته را توضیح می‌دهد.
میلیون ها نفر وجود داردند که حداقل یک دندان را از دست داده اند. اگرچه این یک مشکل جدی برای سلامتی نیست، اما می تواند بر سلامت دهان و اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد.
آیا علاقه مند هستید در مورد نحوه جایگزینی دندان از دست رفته بیشتر بدانید؟ به خواندن ادامه دهید تا درباره گزینه های موجود جایگزینی دندان بیشتر بدانید!

آیا می توان دندان را نجات داد؟
بزرگترین عاملی که یک دندانپزشک هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می توان دندانی را نجات داد به آن توجه می کند این است که چقدر ساختار “سالم” دندان باقی مانده است. اگر دندان در خط لثه شکسته و دارای حفره بزرگی باشد که تا استخوان پایین می‌رود، امید چندانی به نجات دندان وجود ندارد.
با این حال، اگر حداقل چند میلی متر دندان سالم وجود داشته باشد، این می تواند برای کمک به تثبیت تاج کافی باشد. بنابراین اگر تا به حال تعجب کرده‌اید که چرا دندان‌پزشک‌تان به رادیوگرافی نگاه می‌کند و لثه‌های شما را بررسی می کند، آن‌ها سعی می‌کنند تصمیم بگیرند که چقدر ساختار دندانی «سالم » برای شما باقی مانده است.

علائم هشدار دهنده
همانطور که به تاریخچه دندان مورد نظر نگاه می کنیم، در اینجا مواردی وجود دارد که علائم هشدار دهنده ای هستند که ممکن است دندان قابل نجات نباشد:

– دندان بسیار لق است
– دندان به طور کامل در زیر خط لثه شکسته شده است
– آبسه دندانی در ناحیه وجود دارد
– دندانی که به درمان ریشه جواب نداده است
بسیاری از گزینه های درمانی موجود است
در حالی که تصمیم گیری برای نجات یا کشیدن دندان مشکل ساز آسان نیست، مهم است که به یاد داشته باشید که در صورت نیاز به کشیدن دندان، گزینه های درمانی زیادی وجود دارد.
ایمپلنت های دندانی، بریج ها و پروتزهای جزئی متحرک همه گزینه هایی برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند.
و به یاد داشته باشید، بهترین راه برای جلوگیری از مشکل داشتن دندان در وهله اول، داشتن بهداشت عالی خانه و تمیز کردن و معاینه مکرر پیشگیرانه در مطب دندانپزشکی است!!

جایگزینی موقت دندان
جایگزینی موقت دندان اغلب در زمان انتظار برای ایمپلنت دندان یا راه حل دائمی تر استفاده می شود. انواع مختلفی از گزینه های جایگزینی موقت دندان وجود دارد. یکی از گزینه ها یک روکش موقت قابل جابجایی ( فیلیپر) است!
فیلیپر یک روکش موقت متحرکی است که تا زمانی درمان اصلی جهت جایگزینی دندان از رفته صورت گیرد می تواند در دهان قرار گیرد ،آنها اغلب برای جایگزینی دندان جلو استفاده می شوند.

بریج های مبتکی بر ایمپلنت
بریج راهی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته با یک روش است. در اصل، یک پل وجود دارد که روی چند دندان قرار دارد تا قسمت از دست رفته را بپوشاند. به یک “دندان تکیه گاه” یا چیزی که بریج را بتوان به آن وصل کرد نیاز دارد.
اگر چندین دندان از دست رفته دارید، بریج های متکی بر ایمپلنت گزینه بسیار خوبی است. دندانپزشک شما از ایمپلنت های دندانی برای قرار گیری پایه بریج دندان استفاده می کند.
برخی از مزایای این بریج ها این است که در صورت داشتن چندین دندان از دست رفته گزینه ارزان تری است، ظاهر و احساس طبیعی دارد و بسیار موثر است.

بریج های مبتکی بر دندان
اگر دندان های از دست رفته زیادی ندارید، باز هم می توانید بریج دندان داشته باشید. به جای افزودن پایه های فلزی به عنوان ایمپلنت در دهان برای محکم کردن بریج، بریج می تواند به دندان های موجود شما متصل شود.
این باعث می شود که این روش هزینه کمتری داشته باشد زیرا نیازی به جراحی دهان ندارد.
با این حال، یک اشکال این روش این است که می تواند به دندان های دیگر شما آسیب برساند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که بریج دندان شما به درستی روی دندان شما نصب نشده باشد. همچنین تمیز کردن بریج‌های دندانی برای بیماران دشوارتر است.

 

دندان مصنوعی تکه ای (پروتز پارسیل)
اگر دندان های از دست رفته زیادی ندارید، پروتز پارسیل متحرک می تواند گزینه خوبی برای جایگزینی دندان شما باشد. به جای داشتن یک مجموعه کامل از پروتزهای مصنوعی، اینها به سادگی جایگزین دندان های از دست رفته شما می شوند.
پروتزهای جزئی در جای خود به هم چسبانده می شوند تا در محل صحیح باقی بمانند، اما همچنان می توان آنها را برداشت.
اینها به دلایل زیادی گزینه های عالی هستند. اول اینکه یکی از ارزان ترین گزینه ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است! این روش به جای انجام جراحی دهان و افزودن ایمپلنت دندان، در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.
از آنجایی که آنها قابل جابجایی هستند، این نوع جایگزینی دندان نسبت به سایر گزینه ها راحت تر ترمیم و جایگزین می شود.
یکی از اشکالات این نوع جایگزینی دندان این است که به اندازه سایر گزینه ها طبیعی به نظر نمی رسند. از آنجا که آنها از یک گیره فلزی برای نگه داشتن پروتز پارسیل استفاده می کنند، گیره ها قابل مشاهده هستند همچنین به دلیل خالی بودن فضای دندان از دست رفته به مرور زمان شاهد تحلیل استخوان در آن ناحیه هستیم.
این پروتزهای جزئی نیز باید هر روز برداشته و تمیز شوند.

ایمپلنت های دندانی
این نوع جایگزینی دندان یکی از رایج ترین روش هاست. ایمپلنت دندان از یک تاج و یک ریشه فلزی برای ایجاد دندانی با ظاهر واقعی استفاده می کند. در اصل، ایمپلنت دندان ریشه دندان شما را با یک پایه فلزی جایگزین می کند و روی آن تاج می گذارد تا در دهان شما طبیعی به نظر برسد.
ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد. اولا، آنها بسیار بادوام هستند و یک گزینه دائمی عالی برای دندان از دست رفته هستند. از آنجایی که ایمپلنت جایگزین ریشه دندان شما می شود، از تحیلی استخوان فک نیز جلوگیری می کند.
در حالی که ایمپلنت های دندانی گران تر از سایر انواع جایگزینی دندان هستند، اما ماندگاری بیشتری نسبت به سایر گزینه ها دارند. اگر به مزایای بلندمدت فکر کنید، این آنها را مقرون به صرفه تر می کند.

دندان مصنوعی کامل
اگر شما بنابر هر دلیلی تمام دندان های خود را از دست داده اید. می توانید از پروتز کامل متحرک استفاده کنید. پروتز های کامل یا همان دست دندان مصنوعی از روش های قدیمی جهت جایگزینی دندان هستند .
ازجمله مشکلات این نوع پروتز می تواند به تحلیل استخوان فک به دلیل عدم ساپورت استخوانی در نتیجه لق شدن پروتز در دهان اشاره کرد.

پروتز کامل متکی بر ایمپلنت (اوردنچر)
این نوع پروتز هم در افرادی که به طور کامل دندان های خود را از دست داده است کاربرد دارد با این تفاوت که در این روش چند واحد ایمپلنت در فک بالا و چند واحد ایمپلنت در فک پایین کاشته می شود و پروتز کامل بر روی آن قرار می گیرد.
در این روش علاوه بر حمایت از استخوان فک و جلوگیری از تحلیل استخوان به عدم لقی پروتز در دهان نیز تاثیر می گذارد.
چرا باید دندان از دست رفته را جایگزین کنید؟
صرف نظر از اینکه چند دندان از دست داده اید، باید آنها را جایگزین کنید! اگر دندان از دست رفته خود را جایگزین نکنید، می تواند باعث مشکلات دندانی دیگری شود. عدم جایگزینی دندان از دست رفته باعث می شود دندانهای مجاور وحتی فک مقابل جابجا شوند و مشکلاتی در جویدن وبستن فک ایجاد کنند و همچنین امکان جایگزینی ایمپلنت در آینده را به خطر اندازد.
داشتن یک دندان از دست رفته نیز می تواند منجر به از دست دادن استحکام و تحلیل استخوان فک شود.
اگر بیش از حد طول بکشید و دندان از دست رفته خود را جایگزین نکنید، می تواند منجر به بسیاری از مشکلات پرهزینه دیگر شود. برای جلوگیری از این مسائل، ممکن است بخواهید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه های جایگزینی دندان را برای خود بیابید!
آنها به شما کمک می کنند گزینه ای را پیدا کنید که متناسب با بودجه، سبک زندگی شما باشد و شما را راحت نگه دارد.

نحوه جایگزینی دندان از دست رفته:
یک دندانپزشک قابل اعتماد پیدا کنید اگر به این فکر می کنید که چگونه دندان از دست رفته را جایگزین کنید، بهترین پاسخ این است که یک دندانپزشک قابل اعتماد پیدا کنید که بتوانید به آن اعتماد کنید. شما باید دندانپزشکی را پیدا کنید که انواع مختلف جایگزینی دندان را بشناسد و بتواند بهترین گزینه را برای شما پیدا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *