منظور از جراحی دیجیتال ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی درواقع شبیه ساختار دندان طبیعی هستند قسمت تیتانیومی آن به عنوان ریشه دندان در داخل استخوان فک کاشته می شود. پس از پروسه استخوان سازی در اطراف پایه تیتانیومی ، ایمپلنت جزیی از ساختار فک می شود. پس ازپروسه جراحی و کاشت ، باید روکش ایمپلنت که همانند تاج دندان عمل میکند بر روی آن قرار گیرد.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

به استفاده از هر نوع ابزار و فناوری دیجیتال وکامپیوتری در تشخیص ،طرح درمان و جراحی ایمپلنت وهمچنین طراحی وساخت روکش ایمپلنت گفته می شود.
ایمپلنت های دیجیتال دندان چگونه انجام می شود؟
جراحی ایمپلنت دیجیتال از فناوری کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان در فک و موقعیت عصب شما استفاده می کند. این فناوری جدید به جراح در انتخاب محل مناسب جهت کاشت پایه های ایمپلنت کمک میکند.
فناوری های CBCT و CAD و CAM در دقت درمانهای جراحی بسیار کمک کننده هستندو استفاده از روش های دیجیتال، زمانو عوارض ناشی از جراحی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
سی تی اسکن (CBCT) یکی از مفید ترین ابزار های تشخیصی در درمان ایمپلنت می باشد. این فناوری با در اختیار گذاشتن اطلاعات دقیق از موقعیت دندان ها ، عصب فک ، موقعیت سینوس ها و میزان ضخامت استخوان در طرح درمان جراحی نقش موثری دارد.
-فناوری CAI : تصویر برداری به کمک کامپیوتر.
-فناوری CAD : طراحی به کمک کامپیوتر
-فناوری CAM : ساخت طرح مورد نظر به کمک کامپیوتر

مراحل ایمپلنت دیجیتال

به طور خلاصه اولین قدم بدست آوردن اطلاعات دیجیتال از آناتومی دهان بیمار به کمک اسکنرها و سی تی اسکن. سپس پردازش اطلاعات به دست آمده و برنامه ریزی طرح درمان به کمک کامپیوتر.
ودر آخر داده ها توسط کاپیوتر به دستگاهی صادر می شود تا یک شی فیزیکی و قابل لمس مانند گاید جراحی و یا روکش ایمپلنت ساخته شود.
در دندانپزشکی دیجیتال، به دست آوردن اطلاعات به صورت دیجیتال برای تشخیص صحیح و ایجاد یک طرح درمان اصولی ضروری است.
بنابراین جهت کسب این اطلاعات نیازمند دو نوع روش هستیم:
۱. اسکن از سطح حفره دهان بیمار به کمک اسکنرهای داخل دهانی
۲. به دست آوردن تصاویر از سطوح پایین تر حفره دهان مانند عصب ها ، موقعیت سینوس و ضخامت استخوان فک به کمک سی تی اسکن (CBCT)

کاربرد کامپیوتر در جراحی ایمپلنت

نرم افزار های برنامه ریزی ایمپلنت به جراح این امکان را می دهد تا فاصله بین ایمپلنت ها ، طول مناسب ایمپلنت ، آستانه تراکم استخوان فک را آنالیز کند. علاوه بر آن می تواند ایمپلنت ها را به طور مجازی جهت بررسی موقعیت و نتیجه نهایی قرار دهد.
حال آنکه موقعیت ایمپلنت ها و پروتز به صورت بصری و سه بعدی قابل نمایش است و نتیجه نهایی ازنظر متخصص مطلوب است یک گاید جراحی ( surgicl guide)طراحی می شود.

گاید جراحی(surgicl guide) چیست؟

گاید جراحی یک راهنمای جراحی ایمپلنت است. در واقع وسیله ای ژله ای است که این امکان را به جراح می دهد تا ایمپلنت های دندانی را در موقعیت درست و صحیحی که از قبل توسط کامپیوتر تعیین شده قرار گیرد.
از جمله مزیت های این تکنیک این است که هنگام جراحی بدون فلپ (برش) وسیع انجام میگیرد که ممکن است طول مدت بهبودی را کوتاه تر کند.

محدودیت های جراحی دیجیتال ایمپلنت

• درپروتکل های ایمپلنت دیجیتال ، امکان تغییر طرح درمان درحین جراحی وجود ندارد. زیرا گاید جراحی قبل از شروع جراحی طراحی و ساخته می شود. بنابراین اگر حین جراحی نیازمند تغیراتی در روند درمان باشیم ، از سرجیکال گاید نمی توان استفاده کرد.
• از زمان طراحی و تهیه گاید جراحی تا روز جراحی نباید ساختار و موقعیت دندان ها تغییر کند. زیرا قرارگیری صحیح گاید در دهان به دندان های موجود ،ریج و بافت نرم اطراف وابسته است.
• تمامی سیستم ها و کیت های ایمپلنت با ایمپلنت دیجیتال سازگار نیستند. بنابراین تهیه کیت ها و ابزار مخصوص ایمپلنت دیجیتال بر هزینه نهایی جراحی تاثیر می گذارد.

و سخن آخر این که در جراحی معمول نیز همانند جراحی دیجیتال از تصاویر سی تی اسکن جهت تعیین طول و عرض مناسب پایه ایمپلنت و تعیین محل کاشت ایمپلنت به کمک دانش و مهارت متخصص انجام می گیرد.
البته لازم به ذکر است که همه افراد ممکن است کیس مناسبی برای جراحی دیجیتال نباشد متنند افرادی که نیازمند بازسازی استخوان و یا جراحی بالابردن کف سینوس ( سینوس لیفت) هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *