هرآنچه که باید درباره ی ایمپلنت دندان بدانید

هرآنچه که باید درباره ی ایمپلنت دندان بدانید

هنگامی که دندانی به دلیل آسیب یا بیماری از دست می‌رود، فرد می‌تواند عوارضی مانند از دست دادن سریع استخوان، جابه جایی دندان ها ،مشکلات در صحبت کردن و تغییر در الگو جویدن را تجربه کند که منجر به ناراحتی می‌شود. جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت بیمار را بهبود بخشد.

سیستم های ایمپلنت شامل پایه(فیکسچر) ازجنس تیتانیوم و یا آلیاژ تیتانیوم ، اباتمنت و روکش پروتزی می باشد. اگر استخوان کافی در فک وجود داشته باشد پایه ایمپلنت به راحتی ازطریق جراحی در فک قرار داده می شود.

حال آنکه فرد به دنبال عواملی چون بیماری های لثه ، از دست دادن زودهنگام دندان، سن بالا و… دچار تحلیل استخوان شده باشد ، متخصص به کمک پیوند استخوان ،استخوان از دست رفته را جهت حمایت از ایمپلنت بازسازی می کند.

جراحی ایمپلنت از طریق دو گروه از متخصصین دندانپزشکی انجام میگیرد: متخصص فک و صورت ، متخصص جراحی لثه (پریودنتیست) و نیز روکش های ایمپلنت توسط متخصصین پروتز تهیه می شود.

زمانی که همه شرایط ایده آل باشد، امکان کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان غیرقابل نگهداری وجود دارد. اما در بیشتر موارد، بیماران باید انتظار داشته باشند که فرآیند درمان ایمپلنت‌های دندانی ممکن است کمی طول بکشد زیرا روند درمان شامل چندین مرحله ( جراحی ، آنکاوری و روکش) می باشد و نیز پروسه ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت بسته به شرایط سیستمیک بدنی هر فرد و شرایط جراحی زمانبر است.

مراحل درمان ایمپلنت

  • معاینه دندان: قبل از شروع فرآیند درمان ایمپلنت، متخصص ابتدا یک معاینه کامل داخل دهانی انجام می دهد و تعداد دندان از دست رفته و تعداد ایمپنت قابل جایگزینی را بسته به شرایط فرد مورد ارزیابی قرار می دهد. تاریخچه بیماری سیستمیک مانند دیابت ، ناراحتی قلبی و سایر بیماری ها و نیز عادات دهانی مثل دندان قروچه ، فشار دادن بیش حد دندان ها روی هم و استفاده و یا عدم استفاده از سیگار و قلیان را مورد بررسی قرار می دهد زیرا هر یک از این عوامل ممکن است روند درمان ایمپلنت را تحت تاثیر قرار دهد.  سپس با استفاده از تصویربرداری سه بعدی (cbct) در کنار معاینات بالینی وضعیت دندان ، طول و ضخامت استخوان فک ، موقعیت سینوس ها و کانال های عصبی را به دقت ارزیابی می کنند.
  • کشیدن دندان غیر قابل نگهداری: اگر فرد بنابر تشخیص متخصص کیس مناسبی برای ایمپلنت فوری باشد بالافاصله بعد ازخارج کردن دندان غیر قابل نگهداری وارد روند جراحی ایمپلنت می شود ، در غیر این صورت بعد از خارج کردن دندان غیر قابل نگهداری تا زمان بهبودی کامل استخوان و لثه به منظور جای گذاری ایمپلنت باید صبر کرد.
  • پیوند استخوان: همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، اگر در ارزیابی های سی تی اسکن نشان دهد که استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود ندارد، متخصص به کمک روش بازسازی استخوان ، نسبت به بازسازی استخوان فک اقدام خواهدکرد. اگر پیوند استخوان جزیی باشد همزمان با جراحی ایمپلنت انجام می شود.
  • جراحی ایمپلنت: در این مرحله پس از باز کردن لثه و سوراخ کردن استخوان (مرحله دریل ) پایه ایمپلنت( فیکسچر) در استخوان فک قرار داده می شود سپس بالافاصله کاور اسکرو(Cover Screw) به منظور جلوگیری از ورود آلودگی ، باکتری، خون و بافت لثه به داخل فیکسچر قرار داده می شود و تا زمان مرحله دوم جراحی ( قرارگیری هیلینگ ) باقی می ماند.

کاوراسکرو (Cover Screw) پیچ کوچکی است که پس از قرارگیری فیکسچر در استخوان فک، به سرعت روی فیکسچر قرار می گیرد تا کاملاً سطح داخلی فیکسچر را بپوشاند

  • قرارگیری هیلینگ ( uncovery) : پس از دو یا سه ماه، زمانی که استخوان کافی برای تثبیت ایمپلنت در اطراف آن رشد کرد، با کنار زدن لثه و نمایان شدن ایمپلنت، کاور اسکرو را خارج کرده و هیلینگ برروی ایمپلنت قرار داده می شود. روند بهبودی کامل لثه ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد.

هیلینگ یک قطعه فلزی گنبدی شکل است که به منظور حفظ سلامتی و مدیریت بافت نرم (لثه) اطراف ایمپلنت در بالای لثه قرار می گیرد واز رشد لثه برروی ایمپلنت جلوگیری می کند.

  • روکش پروتزی: در مرحله آخر تاج ایمپلنت توسط متخصص پروتز پس طی چند مرحله قالب گیری ، تشخیص رنگ و امتحان پروتز به شما تحویل داده خواهد شد.

آیا کاشت ایمپلنت درد دارد؟

روند جراحی ایمپلنت در محیط مطب به کمک بی حسی های موضعی انجام می شود. بعد از جراحی ممکن است کمی درد در ناحیه صورت احساس شود که با مسکن قابل کنترل می باشد. توصیه می شود قبل از شروع شدن درد و از بین رفتن اثر بی حسی بالافاصله  مصرف مسکن را طبق دستور متخصص خود شروع کنید.

چگونه از ایمپلنت های دندانی مراقبت می کنید؟

مراقبت از ایمپلنت مانند مراقبت از دندان معمولی است، مسواک و نخ دندان های مخصوص ایمپلنت را تهیه کنید و روزانه از آن ها استفاده کنید و هر شش ماه یکبار به متخصص خود جهت چکاپ دوره ای مراجعه کنید.

مزایای ایمپلنت

  1. ایمپلنت های دندانی دارای میزان موفقیت بالایی هستند

ایمپلنت‌های دندانی نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان، موفقیت بیشتری دارند. افرادی که استخوان کافی دارند، احتمالاً ۹۸ درصد نتایج مثبتی پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان دریافت می کنند. علاوه بر این، ایمپلنت‌ها بادوام  و بسیار مقاوم هستند و در صورتی که افراد بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند، می‌توانند تمام عمر باقی بمانند. ایمپلنت‌ها از تیتانیوم تشکیل شده‌اند و کاملاً با استخوان فک ترکیب می شوند سازگار هستند.

  1. ایمپلنت ها از تحلیل استخوان جلوگیری می کنند

ایمپلنت های دندانی به طور قابل ملاحظه ای تراکم استخوان از دست رفته را با انتقال نیروهای جویدن، گاز گرفتن به استخوان فک بازیابی می کنند، همچنین بافت های زیرین را تحریک کرده و از زوال یا تحلیل بیشتر استخوان جلوگیری می کند. به عبارتی اگرتا ۱۲ ماه بعد ازخارج کردن دندان ، در آن ناحیه هیچ ایمپلنتی جایگذاری نشود، ۲۵درصد استخوان به دلیل عدم تحرک دچار تحلیل می شود.

  1. ایمپلنت های دندانی می توانند دندان های اطراف یا مجاور را ثابت نگه دارند.

فضاهای خالی بین دندان‌های از دست رفته می‌تواند باعث جابجایی دندان‌های مجاور به سمت این فضاهای خالی شود که منجر به نامرتبی دندان‌ها می‌شود. در نهایت توانایی جویدن را تحت تأثیر قرار می دهند و از نظر بصری ناخوشایند به نظر می رسند. همچنین وجود فضا های خالی باعث می شود فشار جویدن بر روی سایر دندان ها بیشتر شده و دندان های سالم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  1. ایمپلنت های دندانی به شما در پیشگیری از بیماری های مختلف لثه کمک می کند.

فضاهای خالی بین دندان های از دست رفته می تواند منجر به گیر غذایی در آن ناحیه شود و پوسیدگی دندان وبیماری های لثه را نیز به دنبال داشته باشد. با پر کردن فضای از دست رفته دندان با ایمپلنت دندان، می‌توان وجود فضا های خالی بین دندانها  را به حداقل رساند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های پریودنتال را کاهش داد.

  1. ایمپلنت های دندانی از افتادگی صورت جلوگیری می کنند و ساختار استخوان را بهبود می بخشند.

دندان های از دست رفته باعث تحلیل استخوان می شود که در نهایت منجر به  افتادگی صورت و پیری زودرس می شود. افتادگی و فرو رفتگی صورت ناشی ازخارج کردن دندان  غیر قابل نگهداری، باعث شود فرد مسن تر از سن واقعی خود به نظر برسد. ایمپلنت های دندانی می توانند با حفظ توده استخوانی از بروز افتادگی صورت جلوگیری کنند و ساختار استخوان فک را به میزان قابل توجهی بازسازی کنند.

  1. ایمپلنت های دندانی قابل اعتماد هستند و عمر طولانی تری دارند.

با مراقبت مناسب و بهداشت دهان، ایمپلنت های دندانی می توانند مادام العمر دوام بیاورند. ایمپلنت های دندانی مطمئن ترین روش ترمیم دندان از دست رفته هستند و بالاترین میزان موفقیت را دارند. علاوه بر این، فرآیند کاشت ایمپلنت دندان نیز بدون درد است زیرا دندانپزشکان در طول جراحی از بی حسی های موضعی استفاده می کنند.

پس از کاشت ایمپلنت، گاهی اوقات بیماران احساس ناراحتی یا درد جزئی می کنند، اما این عوارض جزئی و موقتی هستند و در عرض یک هفته فروکش می کنند.

بهترین متخصص ایمپلنت در رشت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *