علت بوی بد دهان (Halitosis)

بوی بد دهان (Halitosis)

بسیاری از افراد تحت تاثیر بوی بد دهان قرار دارند، که موجب خجالتی ، نگرانی و اضطراب در آنها  می شود.

بوی بد دهان می تواند علت های مختلفی داشته باشد اما اکثرا به دلیل بهداشت ضعیف دهان می باشد.

چند نکته کلیدی درمورد بوی بد دهان :

*به طورکلی از هر ۴ نفر ، یک نفر در جهان از مشکل بوی بد دهان رنج می برد.

*شایع ترین علت بوی بد دهان ، عدم رعایت صحیح بهداشت دهان است.

*هیدراته نگه داشتن دهان می تواند بوی بد دهان را کاهش دهد.

*بهترین درمان برای بوی بد دهان ،استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و نوشیدن کافی آب می باشد.

بوی بد دهان (Halitosis)چیست؟

بوی بد دهان بعد از پوسیدگی دندان و بیماری لثه سومین دلیل شایعی است که افراد به دنبال آن به دندانپزشکی مراجعه می کنند.

درمان‌های خانگی ساده و تغییرات سبک زندگی، مانند بهبود بهداشت دهان و دندان و ترک سیگار، اغلب می‌توانند این مشکل را برطرف کند. با این حال، اگر بوی بد دهان ادامه پیدا کند، توصیه می شود برای بررسی علل زمینه ای به پزشک مراجعه کنید.

درمان

بهترین روش برای کاهش بوی بد دهان ، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد ، با این کار علاوه بر کاهش بوی بد دهان، به کاهش پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه نیز کمک می کند . توصیه می شود افراد سالی دو بار جهت معاینه و جرمگیری دندان ها به متخصص بیماری های  لثه مراجعه کنند.

دندانپزشک ممکن است خمیر دندان یا دهانشویه ضد باکتری به خصوصی جهت کاهش بوی بد دهان تجویز کند.

از طرفی، اگر بیماری لثه وجود داشته باشد، به دنبال تجمع پلاک و کلکلوس ( جرم دندانی ) در زیر لثه ، موجب افزایش بوی بد دهان می شود ، به همین خاطر جهت درمان باید به متخصص جراحی لثه مراجعه کنید.

علت بوی بد دهان

سیگار: استفاده مرتب از سیگار علاوه بر اینکه شانس ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد ، می تواند موجب بوی بد دهان نیز شود.

غذا: تجزیه و تخمیر غذاهای باقی مانده در فضاهای بین دندان موجب ایجاد بوی ناخوشایند در دهان می شود. مصرف برخی از موادغذایی همچون سیر و پیاز موجب بوی بد در دهان می شود و پس از فرآیند هضم نیز بر تنفس تاثیر می گذارند.

خشکی دهان: بزاق به طور طبیعی دهان را تمیز می کند. اگر دهان به دلیل بیماری خاصی و یا مصرف داروها دچار خشکی شود ، ممکن است بو ناخوشایندی ایجاد کند.

بهداشت دهان و دندان: باقی ماندن ذرات کوچک غذا و پلاک موجب بوی بد در دهان می شود به همین علت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم در کاهش بوی بد ایجاد شده در دهان موثر می باشد، همچنین اگر پروتزهای پارسیل ( دندان تکه ای ) و کامل ( دست دندان مصنوعی ) به طور منظم یا به درستی تمیز نشوند  نیز می توانند حاوی باکتری هایی باشند که باعث هالیتوزیس بوی بد دهان شوند.

رژیم های غذایی سخت: برنامه های غذایی ناشتا و کم کربوهیدرات می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. این بوی بد به دلیل تجزیه چربی های تولید کننده مواد شیمیایی به نام کتون می باشد.

داروها: برخی از داروها می توانند بزاق را کاهش دهند و در نتیجه باعث افزایش بو شوند. سایر داروها ( بعضی ازآرام بخش ها ، داروهای تجویز شده در شیمی درمانی ها و … )می توانند با تجزیه شدن و انتشار مواد شیمیایی در تنفس، بو ناخوشایند ایجاد کنند.افرادی که مکمل های ویتامین را در دوزهای زیاد مصرف می کنند نیز مستعد بوی بد دهان هستند.

بیماری های دهان، بینی و گلو: گاهی اوقات، سنگ های کوچک پوشیده از باکتری می توانند روی لوزه های پشت گلو ایجاد شده و بو ایجاد کنند. همچنین، عفونت یا التهاب در بینی، گلو یا سینوس ها می تواند باعث هالیتوز شود.

بیماری ها: برخی سرطان ها، نارسایی کبد و سایر بیماری های متابولیک به دلیل اینکه ترکیبات خاصی از مواد شیمیایی تولید می کنند، می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. بیماری ریفلاکس معده _ مری GERD  به دلیل رفلاکس منظم اسیدهای معده می تواند باعث بوی بد دهان شود.

آبسه دندان:آبسه دندان یک عفونت شدید دندانی است و زمانی رخ می دهد که پالپ داخل دندان پوسیده شود.

این عفونت باکترایی می تواند منجر به درد، تورم و بوی نامطبوع به دلیل وجود چرک در آن ناحیه شود.

آبسه دندان ممکن است تا زمانی که عفونت بسیار پیشرفت نکرده باشد، علائم دردناکی نداشته باشد، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، بهتر است جهت معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم

بوی خاص نفس بسته به علت مشکل می تواند متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست نزدیک یا خویشاوند بخواهید تا بوی دهان شما را بسنجد، زیرا ارزیابی آن توسط خودتان ممکن است دشوار باشد.

اگر کسی در دسترس نیست، یکی از راه های بررسی بو این است که مچ دست خود را لیس بزنید، بگذارید خشک شود و سپس آن را بو کنید. بوی بد در این ناحیه از مچ دست احتمالاً نشان دهنده ابتلا به هالیتوزیس است.

برخی از افراد نگران نفس خود هستند، حتی اگر بوی دهانشان کم باشد یا اصلاً بوی بدی نداشته باشد. این حالت هالیتوفوبیا نامیده می شود و می تواند منجر به رفتارهای وسواسی در پاکسازی دهان شود.

درمان بوی بد دهان

• مسواک زدن دندان ها: حتماً حداقل دو بار در روز و ترجیحاً صبح ها و شب ها مسواک بزنید.
  • نخ دندان: نخ دندان باعث کاهش تجمع ذرات غذا و پلاک بین دندان ها می شود. مسواک زدن فقط حدود ۶۰ درصد از سطح دندان را تمیز می کند.
  • پروتزهای تمیز: هر چیزی که وارد دهان شما می شود، از جمله دندان مصنوعی، بریج یا محافظ دهان، باید طبق توصیه روزانه تمیز شود. تمیز کردن از تجمع باکتری ها و انتقال مجدد آنها به دهان جلوگیری می کند. تعویض مسواک هر ۲ تا ۳ ماه یکبار نیز به دلایل مشابه مهم است.
  • مسواک زبان : باکتری‌ها، غذا و سلول‌های مرده معمولاً روی زبان جمع می‌شوند، به‌ویژه در افراد سیگاری یا کسانی که دهانشان خشک است. مسواک زدن سطح زبان می تواند مفید باشد.
  • اجتناب از خشکی دهان: مقدار زیادی آب بنوشید. از مصرف الکل و تنباکو پرهیز کنید که هر دوی آنها موجب کاهش آب بدن می شوند . جویدن آدامس یا مکیدن شیرینی ترجیحاً بدون قند می تواند به تحریک تولید بزاق کمک کند. اگر دهان به طور مزمن خشک باشد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که جریان بزاق را تحریک می کند.
  • رژیم غذایی: از پیاز، سیر و غذاهای تند پرهیز کنید. غذاهای شیرین نیز با بوی بد دهان مرتبط هستند. مصرف قهوه و الکل را کاهش دهید.
  • از دهانشویه استفاده کنید:یک دهانشویه با بوی قوی، مانند یک دهانشویه حاوی نعناع، می تواند بوی سیر یا پیاز را در تنفس بپوشاند.برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از دهانشویه حاوی دی اکسید کلر به ویژه در از بین بردن پلاک، باکتری ها و ذرات ریز غذا موثر است.

اگر بوی بد دهان علیرغم کنترل عوامل بالا ادامه داشت، توصیه می شود که فرد برای آزمایش های بیشتر به پزشک مراجعه کند.

چند درمان خانگی برای رفع بوی بد دهان

• میوه و سبزیجات تازه بخورید:خوردن محصولات تازه همراه یا بعد از غذا ممکن است بوی سیر و پیاز را بپوشاند. در یک مطالعه منبع معتبر، محققان گزارش دادند که خوردن سیب خام یا کاهوی خام بوی سیر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

• جویدن برگ گیاهان:جویدن جعفری بعد از خوردن غذا یک درمان قدیمی برای تنفس سیر یا پیاز است. این گیاه کام را تمیز می کند و بوی نامطبوع را می پوشاند. برگ‌های نعناع نیز به میزان قابل توجهی بوی بد دهان را کاهش می‌دهد.

• یک فنجان چای سبز بنوشید: نوشیدن چای سبز بعد از غذا ممکن است به پوشاندن بوهای قوی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که چای سبز نسبت به نعناع، آدامس یا محصولات حاوی روغن جعفری بوی بد دهان را به طور موثرتری از بین می برد.

• آدامس بجوید: جویدن آدامس با طعم نعنایی می تواند بوهای نامطبوع را بپوشاند. همچنین تولید بزاق را تحریک می کند که می تواند به شستشوی باکتری ها و ذرات غذا کمک کند.

همچنین، طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، جویدن آدامس بدون قند به مدت ۲۰ دقیقه بعد از غذا ممکن است خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

• آب لیمو بنوشید: آب لیمو ممکن است به خنثی کردن بوی پیاز یا سیر در تنفس کمک کند. سعی کنید کمی آب لیموی تازه (تقریباً ۱ قاشق غذاخوری) را به یک لیوان آب اضافه کنید و بعد از یک وعده غذایی سرشار از پیاز یا سیر بنوشید.